Min bästa vän - Om unga som dras in i kriminella gäng

Många barn och unga dras in i kriminella miljöer. Ofta går det väldigt fort. Eleverna får lära sig hur det kan gå till när barn och unga dras in i kriminalitet och vilka konsekvenser det kan få.

Det som börjar med en gratis läsk kan sedan bli krav på att gömma narkotika, frakta vapen, utföra en sprängning, och kanske skjuta någon. Samtal kring hur eleverna kan värja sig, samt söka och få stöd och hjälp hos vuxenvärlden är en viktig del i arbetet med materialet.

För årskurs 4-6 och uppåt

Utbildningsmaterialet består av en presentation, en animerad film och en lärarhandledning. Materialet kan användas av lärare i skolan, men också av andra viktiga vuxna som möter elever i sitt arbete, såsom kuratorer, socialpedagoger, fritidsledare eller poliser.

Samhällskunskap 4–6 centralt innehåll

  • Individer och gemenskaper
  • Samhällsresurser och fördelning
  • Rättigheter och rättsskipning
  • Granskning av samhällsfrågor

Bryta nyrekrytering till gäng

Syftet med materialet är att eleverna ska få kunskap om hur det kan gå till när barn och unga dras in i kriminella gäng och vilka konsekvenser det kan få. Samtal kring hur eleverna kan värja sig, samt söka och få stöd och hjälp hos vuxenvärlden är en viktig del i arbetet med materialet.

Presentation: Min bästa vän – om unga som dras in i kriminella gäng (pdf, 787 kB)

Lärarhandledning: Min bästa vän – om unga som dras in i kriminella gäng (pdf, 1 MB)

En animerad film, där en ung person berättar om hur hans bästa vän drogs in i gängkriminalitet, används som utgångspunkt i samtalet om dessa svåra frågor. Filmen är inte baserad på en verklig händelse, utan visar ett exempel på hur det kan gå till. I efterföljande samtal med eleverna breddas perspektivet med lärarens hjälp.

I lärarhandledningen får den som leder arbetet med materialet information om upplägg, förslag på frågor att ställa till eleverna samt mer information om ämnet vilket kan användas för att bredda samtalet. Det finns också kopieringsunderlag som eleverna kan arbeta med i grupp.

I samband med att du arbetar med materialet kan du också arbeta med den kompletterande övningen Att säga nej (pdf, 426 kB), vilken syftar till att ge eleverna tillfälle att reflektera kring hur de kan säga nej till rekryteringförsök utifrån olika scenarier, samt få förståelse för hur gängen får kontakt med barn och unga.

Det finns också ett informationsblad till vårdnadshavare (pdf, 86 kB) om barn och unga som rekryteras till kriminella gäng. Dela det gärna med vårdnadshavarna i samband med att ni arbetar med materialet, exempelvis som bilaga till veckobrev.

Källa: Polismuseet.se

Rulla till toppen