Gabriel Yakoub
Grundare & VD
Jag strävar efter att inspirera och motivera vårt team varje dag. Genom att skapa en positiv arbetskultur och främja samarbete, bygger vi starka relationer både internt och externt. Att se våra familjehem och placerade barn lyckas är det som driver mig framåt.
Gabriel, grundaren och VD:n för Startsteget, har en gedigen bakgrund inom socialtjänsten där han har arbetat i flera olika roller och kommuner. Efter att ha blivit färdigutbildad beteendevetare 2012, valde han att vidareutbilda sig inom psykoterapi med inriktning på KBT och affektfokuserad psykodynamisk terapi. Idag leder Gabriel Startsteget med en stark passion för att göra skillnad och utmana det invanda, alltid med fokus på kvalitet och flexibilitet.
Kirsi Karvonen
Vice VD & placeringssamordnare
Genom mina erfarenheter som familjehem har jag utvecklat en passion för att stödja och hjälpa andra. Jag inspireras av att se de positiva effekterna av sociala insatser och drivs av utveckling och förändringsarbete.
Gunilla Tandberg
Verksamhetschef för konsulentenheten
Var snäll! Man ska inte underskatta vikten av att vara snäll. Det ger ringar på vattnet och om fler, även i styrande positioner, anammande det tror jag att världen skulle se mycket bättre ut.
Med över 25 års erfarenhet inom socialt arbete, både privat och inom socialtjänsten, är Gunilla en ovärderlig tillgång för Startsteget. Hon har arbetat med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem, samt har erfarenhet från resursskolor och center för tonårsflickor med psykosocial problematik. Idag leder hon våra familjehemskonsulenter och trivs utmärkt i sin roll, där hon fortsätter att göra en betydande skillnad.
Mia Johansson
Verksamhetschef för rekrytering- utredningsenheten och kvalitetsansvarig
Mina kollegor, det är som att jobba på ett 5-stjärnigt hotell. Toppklass, kompetenta, alltid bästa möjliga möte i fokus, fantastiskt bemötande, nyfikna, drivna, engagerande, kloka, trygga och roliga. Sen alla familjehem så klart, tänk vilket jobb det gör. Att öppna upp sin trygga famn till någon som verkligen behöver värme och kärlek är svårslaget. De gör verkligen skillnad för våra barn och ungdomar.
Mia, verksamhetschef för rekrytering och utredning, samt kvalitetsansvarig. Hon har lång erfarenhet av socialt arbete. Hon ansvarar för att bedöma och prioritera vilka familjehem vi ska gå vidare med och säkerställer att vi levererar rätt stöd av hög kvalitet. Mia anpassar våra processer efter verksamhetens behov och ser till att vi alltid ligger steget före.
Jamina Eklund
Familjehemsrekryterare
Människorna är kvaliteten i ett företag och här på Startsteget finns det jag söker: man håller det man lovar och det är kvalitet hela vägen.
Jamina är familjehemsrekryterare hos oss på Startsteget. Hon spelar en avgörande roll i att hitta och rekrytera trygga och engagerade familjer som kan öppna sina hem för barn och unga i behov av en stabil tillvaro. Jamina vägleder intresserade familjer genom rekryteringsprocessen, svarar på frågor och ser till att de får rätt förutsättningar för sitt uppdrag. Genom sitt arbete hjälper hon till att skapa fler trygga hem och bidrar till att ge barn och ungdomar en ljusare framtid.
Karolina Karvonen
Administratör
Man ska inte bära hela det tunga lasset själv bara för att man väljer att öppna upp sitt hem för ett barn. Det krävs stöd från många olika håll och det är här konsulenternas viktiga arbete och kompetens kommer in.
Karolina har många års erfarenhet av administrativt och serviceinriktade yrken. Service och kundnöjdhet har alltid varit den viktigaste strävan. Hon har även erfarenhet av att själv vara familjehem både under sin uppväxt samt med hennes egna familj i vuxen ålder. ”Att få kombinera min erfarenhet som administratör med den otroligt viktiga uppgiften Startsteget har känns verkligen bra.”
Evelina Jonsson
Familjehemsutredare
Jag beundrar alla omtänksamma familjer som vill hjälpa barn och unga som behöver en trygg och kärleksfull plats. Det krävs stort engagemang, mycket tålamod och ett varmt hjärta.
Evelina är utbildad folkhälsovetare och har jobbat många år inom funktionshinderområdet. Hennes hälsointresse är stort och hon har även en hälsovägledarutbildning och några andra utbildningar inom friskvård.
Sara Larsson
Familjehemsutredare & Placeringssamordnare
Det är berikande för mig att få möta människor som ger det där lilla extra av sig själva för att hjälpa någon annan. Det finns en otrolig omtanke hos de familjehem som jag träffat genom åren.
Sara har en gedigen erfarenhet av att arbeta med människor och barn. Hon är utbildad på det beteendevetenskapliga programmet och hennes arbetslivserfarenhet omfattar arbete på förskola, skola, HVB-hem, en anstalt, samt nio år som familjehemssekreterare på Sala kommun.
Gharib Issa
Familjehemskonsulent
Mitt intresse och ständiga nyfikenhet på individers olika levnadsvillkor har alltid fångat mig, det är stora frågor där man behöver ägna en stor del av tankeverksamheten för att kunna stöta och blöta dessa frågor.
Gharib har alltid haft ett stort intresse för samspelet mellan människor och samhället. Han har arbetat inom en rad olika offentliga verksamheter och har gedigen praktisk kunskap om människor som befinner sig i utsatta situationer.
Emelie Melin
Familjehemskonsulent
Det som engagerar mig är att jag som familjehemskonsulent får medverka till att behövande barn/ungdomar på bästa sätt får möjlighet till en fungerande vardag i ett hem med trygga vuxna, där dem känner sig sedda, uppskattade och omtyckta för den dem är.
Emelie har tagit socionomexamen vid Stockholms universitet 2013 och har sedan dess arbetat inom socialtjänsten. Hon har arbetat som familjebehandlare inom öppenvården mot ungdomar, men främst har hon arbetat inom Placeringsenheten som jourhem– och familjehemssekreterare.
Josefine Possnert
Familjehemskonsulent
Det är beundransvärt med dessa familjer som öppnar sina hem och hjärtan utifrån viljan att göra en betydelsefull insats för barn och ungdomar. Att vara en del av detta arbete är för mig värdefullt och inspirerande.
Josefine har en beteendevetenskaplig utbildning i grunden och har arbetat genom åren inom socialtjänsten. Hon har arbetat främst med familjehemsvård men också med placerade barn och unga, som gör henne till en värdefull resurs inom rollen som familjehemskonsulent här hos Startsteget.
Josefine Ahlin
Familjehemskonsulent
Genom åren har jag förstått vad familjehem verkligen gör för en individ. Det är så mycket mer än man tror och jag ser de som riktiga eldsjälar. Jag är genuint imponerad och rörd över det de gör i deras uppdrag.
Josefine har en bakgrund inom kriminalvården och har även läst Välfärdsarbete med inriktning rehabilitering.
Hon kommer senast från 8 år inom socialtjänsten där hennes roll var familjehemssekreterare. Andra utbildningar hon har är Sociala arbetets juridik och Handledning för familjehem. Hon och hennes familj har bott i Saudiarabien i 3,5 år och från det tar hon med sig mycket in i både sitt arbete men också privat.
Emma Ekström
Familjehemskonsulent
Det som engagerar mig är att kunna bidra till att göra skillnad för barn och ungdomar. Att det finns ett hem där de kan växa upp och känna trygghet, stabilitet, omtyckta och uppskattade. Bidra till att dem hamnar i en positiv riktning och får så bra förutsättningar som möjligt och en meningsfull framtid.
Emma är utbildad folkhälsovetare. Hon har arbetat på både förskola, lågstadiet i skolan och avslutade precis en tjänst på en resursskola. Hon har även bott i USA i 1,5 år och där arbetade hon som Au pair. Emma har ett stort intresse för barn och ungdomar, men är även intresserad av hälsa i stort.
Markus Wahlström
Familjehemskonsulent & Familjebehandlare
I min tidigare roll som familjebehandlare hade jag personer som behövde placeras i familjehem. Jag såg då vilken tydlig skillnad ett familjehem kunde göra för en individ och dennes mående. Det ger mig energi att kunna hjälpa individer och familjer som behöver stöd.
Markus tog socionomexamen 2020 och har större tiden sedan dess arbetat som familjebehandlare inom Öppenvården. Han har även innan det arbetat som arbetshandledare på Autismenhet, på HVB-hem samt i skola. Sedan 2010 har Markus enbart arbetat med människor.
Julia Derbring
Familjehemskonsulent
Jag är så otroligt imponerad av alla uthålliga, kärleksfulla familjehem som öppnar sina hem för att hjälpa barn och ungdomar med stora behov. De är helt vanliga människor, men samtidigt osynliga hjältar som verkligen förändrar liv.
Julia har gedigen erfarenhet från socialtjänsten, där hon varit placerande socialsekreterare och vet vad det innebär att arbeta med familjehem och har förståelse för samtliga berörda parter. Under sin tid som handläggare har hon också erhållit flera utbildningar som är relevanta för hennes nuvarande roll.
Staffan Risinger
Legitimerad psykoterapeut
Barnens/ungdomarnas framtid beror så mycket på hur vi vuxna hanterar omsorgen kring dom.
Staffan har en lång erfarenhet av att jobba med psykiatri där han har drivit ett behandlingshem i 23 år för personer med psykosproblematik, personlighetsproblematik, missbruk mm. Han är Leg. Sjuksköterska sedan 1985 med blandad erfarenhet från medicin, kirurgi och psykiatri. År 2002 blev han Leg. Psykoterapeut och senare handledare i klinisk psykoterapi.
Sofie Persson
Legitimerad psykoterapeut
Jag har haft förmånen att få jobba med barn och ungdomar i över 30 år och självklart har alla vidareutbildningar varit givande, men det är barnen som har lärt mig på djupet vad det innebär att jobba psykoterapeutiskt och med socialt arbete.
I mitten på 90-talet blev Sofie färdig socionom och har sedan dess mött många barn, föräldrar, familjehemsföräldrar och personal inom familjehemsvården. Hon har arbetat både i kommunal och privat regi parallellt med vidareutbildningar bland annat på Ericastiftelsen, Stockholm. Idag kan hon titulera sig legitimerad psykoterapeut, handledare och lärare i psykoterapi.
Att jobba på Startsteget
Vi spänner bågen och siktar på att skapa en ny standard för omsorg och välfärd. Vår kultur bygger på ansvar, tillit och teamkänsla. Vi drivs av att utveckla vår verksamhet för barn och ungdomar, samt för våra uppdragsgivare. Som arbetsgivare lägger vi stor vikt på att motivera och erbjuda våra medarbetare utvecklingsmöjligheter. Våra medarbetare är styrkan som tar oss framåt mot vår vision.
Våra värderingar
- Engagemang – Delaktighet och arbetsglädje
- Professionalism – Kompetens med omtanke
- Kvalité – Ett steg längre
- Hälsa – Rätt balans i livet
- Ambition – Tillsammans mot vår vision
Vad gör en familjehemskonsulent?
En familjehemskonsulent är en professionell som arbetar med att stödja och utvärdera familjehem. Deras huvuduppgift är att stödja familjer som öppnar sina hem för att ta emot barn i behov av skydd och vård. Här är några av de vanliga uppgifterna för en familjehemskonsulent:
Rekrytering av familjehem: Konsulenten ansvarar för att rekrytera och utvärdera potentiella familjehem. Detta innefattar att bedöma deras lämplighet, ge information om processen och stödja dem genom utvärderingsprocessen.
Utbildning: Konsulenten tillhandahåller utbildning för blivande familjehem för att förbereda dem för de utmaningar och ansvar som kommer med att ta hand om ett placerat barn.
Stöd och handledning: Familjehemskonsulenten ger löpande stöd och handledning till familjehem under hela placeringen. Det kan inkludera regelbundna möten, rådgivning och resurser för att hjälpa dem hantera eventuella utmaningar.
Utvärdering av familjemiljön: Konsulenten utvärderar den fysiska och emotionella miljön i familjehemmet för att säkerställa att den är säker och stödjande för det placerade barnet.
Samverkan med andra yrkesverksamma: Familjehemskonsulenten samarbetar ofta med socialtjänsten, skolor, hälso- och sjukvård och andra involverade parter för att säkerställa en helhetsorienterad och samordnad vård för det placerade barnet.
Familjeutredningar: Konsulenten kan genomföra familjeutredningar för att bedöma familjens kapacitet och lämplighet som familjehem.
Krisintervention: Om det uppstår problem eller kriser inom familjehemmet är konsulenten ofta involverad i att ge stöd och hjälp med att hitta lösningar.
Generellt sett är familjehemskonsulentens roll att stödja och vägleda familjehemmet för att skapa en trygg och kärleksfull miljö för de barn som är placerade där.
Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem.
Varje dag, dygnet runt.
