Man ska inte bära hela det tunga lasset själv bara för att man väljer att öppna upp sitt hem för ett barn. Det krävs stöd från många olika håll och det är här konsulenternas viktiga arbete och kompetens kommer in.
Karolina har många års erfarenhet av administrativt och serviceinriktade yrken. Service och kundnöjdhet har alltid varit den viktigaste strävan. Hon har även erfarenhet av att själv vara familjehem både under sin uppväxt samt med hennes egna familj i vuxen ålder. ”Att få kombinera min erfarenhet som administratör med den otroligt viktiga uppgiften Startsteget har känns verkligen bra.”
Hur landade du hos Startsteget?
Jag och min sambo har tidigare haft en familjehemsplacering genom Startsteget (som varade ca 1,5år). När jag sedan hörde att de sökte en administratör så var det ett självklart val att visa mitt intresse för tjänsten. Då vi alltid varit väldigt nöjda med det samarbete och det stöd vi fått via Startsteget så kändes det extra kul att kunna få bli en del av det teamet. De gör ett fantastiskt jobb tillsammans med sina familjehem!
Vad är det som inspirerar dig att arbeta med familjehem?
Jag har själv vuxit upp med föräldrar som varit familjehem. Jag var 10 år när min familj blev familjehem för första gången. Det är tufft många gånger, men verkligen värt det när man ser framstegen. Det tog sedan många år in i vuxenlivet innan jag tänkte tanken på att själv bli familjehem.
Men jag och min sambo kände en dag att vi också var redo. Därefter fick vi en placering genom Startsteget. Det är en stor uppgift att ha ansvaret över någon annans barn och dess utveckling. Det kan emellanåt vara väldigt tufft med de svårigheter som dyker upp. Men att sedan få finnas med som en viktig pusselbit i det barnets uppväxt är otroligt fint.
Även om det bara är ett kortare uppdrag så är jag övertygad om att det barnet ändå bär med sig något betydelsefullt och fint från den tiden. Här ser jag också vilken viktig uppgift alla inblandade har med bland annat matchning av familjer samt det stöd man får från familjehemskonsulenterna.
Man ska inte bära hela det tunga lasset själv bara för att man väljer att öppna upp sitt hem för ett barn. Det krävs stöd från många olika håll och det är här konsulenternas viktiga arbete och kompetens kommer in.
Vilka förväntningar har du på arbetet hos Startsteget?
Det ska bli väldigt kul att få fortsätta arbeta vidare med Startstegets anställda som vi har haft samarbete med genom vår tidigare placering. Detta arbete som administratör blir något helt annat, men det känns väldigt bra då jag redan vet att det finns en otrolig omtanke och kompetens hos de anställda på Startsteget.
Jag hoppas kunna använda mina tidigare erfarenheter som familjehem och samtidigt kunna bidra med hjälp och avlastning åt mina kollegor som administratör. Jag hoppas kunna underlätta för mina kollegor så de kan fokusera fullt ut på det dom är bäst på. Trots att jag kommer sköta det administrativa så vet jag att vi alla tillsammans jobbar för att barn och ungdomar ska få en så bra och trygg start i livet som möjligt.
Det känns otroligt bra att få vara delaktig i ett sådant team.
Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem. Varje dag, dygnet runt.
Våra stödboenden ger en stabil grund för unga att växa och utvecklas. En trygg plats som gör skillnad.