Gabriel Yakoub

Grundare & VD

familjehemskonsulent

Gabriel, grundaren och VD:n för Startsteget, har en gedigen bakgrund inom socialtjänsten där han har arbetat i flera olika roller och kommuner. Efter att ha blivit färdigutbildad beteendevetare 2012, valde han att vidareutbilda sig inom psykoterapi med inriktning på KBT och affektfokuserad psykodynamisk terapi. Idag leder Gabriel Startsteget med en stark passion för att göra skillnad och utmana det invanda, alltid med fokus på kvalitet och flexibilitet.

familjehem

Jag strävar efter att inspirera och motivera vårt team varje dag. Genom att skapa en positiv arbetskultur och främja samarbete, bygger vi starka relationer både internt och externt. Att se våra familjehem och placerade barn lyckas är det som driver mig framåt.

När började du arbeta på Startsteget?

Jag är Startstegets grundare och jag startade företaget sommaren 2016. 

Vad var det som lockade dig till att börja arbeta på Startsteget?

Efter nio år inom socialtjänsten kände jag att jag ville ha en ny utmaning. Jag drivs av att förbättra saker och göra på ett annat sätt än det invanda.

Kan du beskriva din roll på Startsteget och vad tycker du är mest meningsfullt i din roll?

Idag är jag delägare och VD och sitter i Startstegets ledningsgrupp. Jag älskar att inspirera och motivera medarbetarna, skapa en positiv arbetskultur och främja samarbete. Det är lika viktigt och givande för mig att bygga och underhålla relationerna med våra familjehem, de placerade barnen och medarbetarna på socialtjänsten.

De många samtalen med våra familjehem betyder mycket för mig; att få höra om deras vardag, framgångar och utmaningar påverkar mig djupt. Jag blir rörd när jag hör om pojken som nu kan prata i hela meningar eller om tonåringen som klarade det där matteprovet.

I min roll ingår även att utveckla och implementera långsiktiga strategier för att säkerställa företagets tillväxt och kvalitet. Det är viktigt för mig att vi ständigt utvecklas och förbättras inom företaget.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Min vardag är mycket varierande och omfattar en mängd olika uppgifter. Det kan vara allt från att tömma soporna på kontoret till att delta i event och nätverka med branschkollegor. Ofta handlar det om att lösa problem och förbättra samt förädla det vi redan gör bra.

Vad tycker du är det mest positiva med att arbeta på Startsteget?

Människorna här på Startsteget är helt fantastiska. Vi har ett otroligt sammansvetsat team med en stark känsla av gemenskap. Det är en grupp som inte bara besitter hög kompetens och professionalism, utan också har en härlig humor.

Hur hanterar du personligen de utmaningar och den emotionella påfrestning som ditt arbete kan medföra?

För mig är det avgörande att ha en balans mellan arbete och fritid. Jag försöker ta regelbundna pauser och ägna mig åt aktiviteter som jag uppskattar. En annan viktig färdighet som jag har utvecklat mycket de senaste åren är förmågan att prioritera och delegera. Jag försöker att inte göra allt själv, eftersom jag inte är bäst på allt. Det finns andra på företaget som är mycket bättre än jag inom vissa områden.

Vilka tre förändringar skulle du vilja se i världen, och varför?

Jag önskar att fler barn och ungdomar fick tillgång till utbildning, eftersom det är en nyckelfaktor för att bryta cykler av fattigdom.

Jag vill också stärka privat företagsamhet i Sverige, då det skapar fler arbetstillfällen och gynnar hela samhället.

Jag önskar att människor kunde bli ännu mer medvetna om sina fördomar och förutfattade meningar, så att de kan arbeta med dem. Jag tror att detta skulle leda till minskad diskriminering, en mer välkomnande miljö, bättre samarbete, starkare gemenskap och ökad rättvisa. I slutändan skulle detta göra att vi alla mår mycket bättre.

Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem. Varje dag, dygnet runt.

Vår öppenvård stärker individer och familjer att ta kontroll över sina liv.
Tillsammans skapar vi en hållbar framtid. 

Rulla till toppen