Emelie Melin

Emelie Melin

Familjehemskonsulent

familjehemskonsulent

Emelie har tagit socionomexamen vid Stockholms universitet 2013 och har sedan dess arbetat inom socialtjänsten. Hon har arbetat som familjebehandlare inom öppenvården mot ungdomar, men främst har hon arbetat inom Placeringsenheten som jourhem- och familjehemssekreterare. 

Startsteget erbjuder familjehem, stödboende och öppenvård

Det som engagerar mig är att jag som familjehemskonsulent får medverka till att behövande barn/ungdomar på bästa sätt får möjlighet till en fungerande vardag i ett hem med trygga vuxna, där dem känner sig sedda, uppskattade och omtyckta för den dem är.

När började du arbeta på Startsteget?

Mars 2023.

Vad var det som lockade dig till att börja arbeta på Startsteget?

Jag har arbetat med familjehemsvård i många år innan och ville fortsätta att göra ett meningsfullt arbete. Jobbet innebär en variation av arbetsuppgifter och nya utmaningar.

Anledningen till att jag bytte till Startsteget var för att vara en del av detta team som stöttar varandra och arbetar tillsammans för att nå gemensamma mål samt då Startsteget erbjuder mer flexibilitet i arbetstider och arbetsmiljö.

Kan du beskriva din roll på Startsteget och vad tycker du är mest meningsfullt i din roll?

Som familjehemskonsulent har jag en central roll i att bygga och underhålla relationer mellan myndigheter, familjehem, barnet och dess nätverk. Dessa relationer är avgörande för att säkerställa en hållbar placering. Jag erbjuder kontinuerlig handledning och stöd till familjehemmet under hela placeringstiden, samt har regelbunden kontakt med socialtjänst och även barnets nätverk. 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

En vanlig arbetsdag för mig är ofta varierad. Dagen börjar vanligtvis med att jag återkopplar till eller följer upp med familjehemmen angående händelser från föregående dag. Det kan röra sig om allt från frågor, utmaningar eller positiva framsteg som rapporterats.
 
Jag planerar och genomför hembesök hos familjehemmen för att följa upp hur tillvaron ser ut i deras hemmiljö. Under vissa av dessa besök deltar även socialtjänsten samt det placerade barnet.
 
Vissa dagar utför jag administrativa uppgifter som att dokumentera och skriva rapporter om vardagen i familjehemmet. Dessa rapporter skickas till socialtjänsten och är avgörande för att ge en helhetsbild av barnets situation och familjens arbete.
 
För att underlätta för familjehemmen tar jag även kontakt med olika parter runt barnet. Det kan exempelvis vara skola, myndigheter eller andra resurser som behövs för att skapa en stabil och trygg tillvaro för barnet.

Vad tycker du är det mest positiva med att arbeta på Startsteget?

Varierande arbetsuppgifter med ett mycket givande och utvecklande arbete i kombination med att få jobba med ett fantastiskt team runt mig.

Hur hanterar du personligen de utmaningar och den emotionella påfrestning som ditt arbete kan medföra?

Pratar och samråder med kollegor, chefer. Tid för reflektion och att göra sånt som ger återhämtning – träning, hundpromenad, aktiviteter med familj/vänner.

Vilka tre förändringar skulle du vilja se i världen, och varför?

Jag vill se en förändring där maktgalna människor världen över slutar agera egoistiskt och istället använder sin position för att göra en positiv skillnad för andra. Att alla barn får leva under trygga förhållanden med vuxna som tar ansvar för dem. Ett slut på alla konflikter och krig. Sluta skörda skog – rädda djur och natur.

Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem. Varje dag, dygnet runt.

Vår öppenvård stärker individer och familjer att ta kontroll över sina liv.
Tillsammans skapar vi en hållbar framtid. 

Rulla till toppen