Kirsi Karvonen

Vice VD & placeringssamordnare

familjehemskonsulent
Kirsi, vår vice VD och delägare, har alltid haft ett brinnande intresse för att hjälpa utsatta människor, vilket ledde henne till att studera beteendevetenskap med inriktning sociologi. Med 15 år som familjehem och föräldrar som också varit familjehem under många år, har hon sett på nära håll vilken skillnad ett tryggt hem kan göra för ett barn. Kirsi arbetar outtröttligt för att skapa en stabil och utvecklande miljö för barnen, så att de kan växa upp till självständiga individer.
Startsteget erbjuder familjehem, stödboende och öppenvård

Genom mina erfarenheter som familjehem har jag utvecklat en passion för att stödja och hjälpa andra. Jag inspireras av att se de positiva effekterna av sociala insatser och drivs av utveckling och förändringsarbete.

När började du arbeta på Startsteget?

Företaget grundades 2016 av Gabriel och jag har varit delägare sedan 2017.

Vad var det som lockade dig till att börja arbeta på Startsteget?

Genom mina erfarenheter som familjehem har jag utvecklat en passion för att stödja och hjälpa andra. Jag inspireras av att se de positiva effekterna av sociala insatser och drivs av utveckling och förändringsarbete. Jag uppskattar också att få vara kreativ, ha korta beslutsvägar och omsätta planer i praktiken. Detta är mitt sätt att bidra till att fler får den hjälp de behöver.

Kan du beskriva din roll på Startsteget och vad tycker du är mest meningsfullt i din roll?

Jag är vice VD, delägare och medlem i ledningsgruppen på Startsteget. Min roll är både operativ och strategisk, där jag hjälper till att driva den dagliga verksamheten och säkerställa kvalitet och ständiga förbättringar.

Det som verkligen ger mig mening i mitt arbete är att stödja andras utveckling. Jag tycker också att det är givande att främja samarbete och bygga starka relationer med både familjehemmen och socialtjänsten. Att ta del av familjehemmens vardag och följa hur ett placerat barn utvecklas är något som ger mig mening i det viktiga arbete vi alla gör tillsammans.

Det är också meningsfullt för mig att kunna stödja ständiga förbättringar. Inget av detta fungerar utan många personers samarbete och strävan att förändra status quo, och det är där jag hoppas kunna vara en inspirationskälla för mina medarbetare.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Mina arbetsdagar är fyllda med dagliga kontakter med familjehem, medarbetare och socialtjänster. Jag arbetar också med att skruva på saker i verksamheten som mestadels handlar om att hitta lösningar och förbättringar verksamheten. ​‌

Vad tycker du är det mest positiva med att arbeta på Startsteget?

Medarbetarna är helt fantastiska! Ett team med genuint engagemang, hög kompetens och professionalism. Det är otroligt spännande att få arbeta tillsammans med dem varje dag. Vi har också roligt tillsammans!

Hur hanterar du personligen de utmaningar och den emotionella påfrestning som ditt arbete kan medföra?

Jag försöker att upprätthålla en hälsosam balans mellan arbete och fritid. Tid med familj och vänner ger mig styrka, träning och naturen skänker mig glädje och avkoppling. Jag reflekterar också över utmaningar och tar hjälp och stöd för att utveckla mina förmågor, så att jag kan ge mitt bästa.

Vilka tre förändringar skulle du vilja se i världen, och varför?

  • Jag önskar en värld där fattigdom inte existerar för jag tror det skulle gör skillnad för mänskligheten där alla har möjlighet till en skälig levnadsnivå, utbildning och självförsörjning.
  • Jag vill se en framtid där vi alla kan känna oss säkra och fredliga utan krig och lidande.
  • Jag vill se en öka medvetenheten om vår miljöpåverkan. Genom att förstå kraften i våra dagliga val kan vi tillsammans skapa en nödvändig förändring för en friskare planet och framtida generationer.

Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem. Varje dag, dygnet runt.

Vår öppenvård stärker individer och familjer att ta kontroll över sina liv.
Tillsammans skapar vi en hållbar framtid. 

Rulla till toppen