Jamina
Eklund

Familjehemsrekryterare

familjehemskonsulent

Jamina är familjehemsrekryterare hos oss på Startsteget. Hon spelar en avgörande roll i att hitta och rekrytera trygga och engagerade familjer som kan öppna sina hem för barn och unga i behov av en stabil tillvaro. Jamina vägleder intresserade familjer genom rekryteringsprocessen, svarar på frågor och ser till att de får rätt förutsättningar för sitt uppdrag. Genom sitt arbete hjälper hon till att skapa fler trygga hem och bidrar till att ge barn och ungdomar en ljusare framtid.

Människorna är kvaliteten i ett företag och här på Startsteget finns det jag söker: man håller det man lovar och det är kvalitet hela vägen.

Startsteget erbjuder familjehem, stödboende och öppenvård

När började du arbeta på Startsteget?

April 2022.

Vad var det som lockade dig till att börja arbeta på Startsteget?

Möjligheten att vara med och utveckla ett företag, att se det växa och göra verklig skillnad. Utmaningarna som driver engagemanget framåt och leder till konkreta resultat. Och framför allt – vetskapen om att varje barn som får hjälp är en vinst i sig.

Kan du beskriva din roll på Startsteget och vad tycker du är mest meningsfullt i din roll?

Jag började min karriär som administratör på Startsteget och har under åren varit med och utvecklat delar av den administrativa delen till att få nya system till att vara familjehemskonsulenter och familjehem behjälpliga i olika delar.
Sedan förra året som rekryteringssamordnare är min främsta uppgift att medverka till att träffa nya familjhem. Men är även som stöd till medarbetare och familjehem vid behov.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Jag har regelbundet samtal med familjer som har visat intresse för att bli familjehem genom Startsteget. Kontakten sker via telefon, mejl och vid hembesök, där jag informerar om vad uppdraget innebär och besvarar frågor. Jag hjälper även till att samla in nödvändiga underlag och referenser för att säkerställa att familjerna har rätt förutsättningar för uppdraget.

Vad tycker du är det mest positiva med att arbeta på Startsteget?

De möjligheter som vi medarbetare har. Frihet under ansvar. När man har ett arbete man trivs med så känns det meningsfullt att gå till jobbet. 

Hur hanterar du personligen de utmaningar och den emotionella påfrestning som ditt arbete kan medföra?

Det är viktigt att kunna samtala och ventilera de känslor som uppstår i arbetet. Vi stöttar varandra – både kollegor och chefer – och skapar en trygg arbetsmiljö där alla kan dela sina erfarenheter. Dessutom finns alltid möjlighet till handledning och professionellt stöd när det behövs.

Vilka tre förändringar skulle du vilja se i världen, och varför?

  • Mer ödmjukhet och förståelse för varandra. Samhället har blivit kallare då sociala medier framkallar ett sätt som gör att många slutar ha filter.
  • Krig och brottslighet behöver ta slut så alla människors kan få möjlighet att må bra.
  • Att utplåna svält och fattigdom. Många barn lever idag utanför samhället. Får aldrig känna sig mätta eller rena. Vilket är en självklarhet gör många.

Tillsammans kan vi ge barn och unga bättre förutsättningar i livet och ett tryggt hem. Varje dag, dygnet runt.

Vår öppenvård stärker individer och familjer att ta kontroll över sina liv.
Tillsammans skapar vi en hållbar framtid. 

Rulla till toppen