En cookie är en liten textfil som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare. Det finns två sorters cookies, ”vanliga” cookies och session-cookies. Session-cookies försvinner när du stänger din webbläsare och sparas alltså inte, medan vanliga cookies sparas på din dator en längre tid, eller tills de manuellt raderas.
Vi använder cookies på denna webbplats för att…
Cookies kan förekomma i e-post utskick för att fastställa öppningsfrekvenser.
De Annonseringsfunktioner i Google Analytics vi har aktiverat är följande:
För alla Google-produkter följer Startsteget AB den officiella annonseringspolicyn.
Remarketing-annonsering gör det möjligt för oss att skapa onlinekampanjer som är mer intressanta för dig. Det är en teknik som gör att vi kan visa relevanta annonser för rätt person i våra kampanjer. Vi gör detta genom att analysera användarbeteende från data som är insamlade med våra cookies. Denna typ av information är anonym, vilket betyder att ingen personlig information sparas.
Remarketing-annonsering innebär att:
Genom att du har din dator inställd på att tillåta cookies samtycker du till vår och Googles användning av cookies på vår webbplats som den beskrivs i denna information. Om du samtycker till vårt användande av cookies får du tillgång till alla funktioner på vår webbplats som kräver användande av cookies.
Du kan förhindra att cookies lagras på flera sätt
Du kan radera cookies från din hårddisk när som helst. Det gör dock också att dina personliga inställningar försvinner.
Du kan också ändra inställningarna i din webbläsare så att den inte tillåter att cookies sparas på din hårddisk. Instruktioner för att rensa cookies i din webbläsare finns bland annat på Googles hjälpsidor. Detta kan komma att påverka din upplevelse av sajten negativt.
Fler moderna webbläsare har också stöd för privat läge eller så kallat ”inkognitoläge”. Använder du detta så raderas dina cookies varje gång du stänger din webbläsare. Detta kan också komma att påverka din upplevelse av sajten negativt.
För mer information om cookies se www.pts.se/cookies
Obs! Personliga data sparas inte i cookies. Startsteget AB kan komma att samköra personligt identifierande information med cookies för att bättre mäta aktivitet och engagemang på webbplatsen. Det får du som användare information om och möjlighet att godkänna i förväg. Du har alltid möjlighet att neka till att en sådan samkörning sker.
Tredje part
Vi delar aldrig personliga data med någon tredje part, utan ditt uttryckliga medgivande på förhand.
Vi kan komma att dela icke-personliga data med tredje part, då detta främjar våra syften gällande kommunikation och marknadsföring. Till exempel kan vi använda cookies med visst beteende på vår sajt, för att rikta återkommande annonsering mot dessa (så kallat ”retargeting”), eller mot andra cookies som delas av tredje part, vilka har ett liknande beteende på Internet (så kallat ”tvillingar”).
De partners som vi kan komma att dela data med är annonsörer, eller tillhandahållare av annonseringsplattformar och tjänster (inklusive spårningstjänster), liksom övriga samarbetspartners, sponsorer, undersökningsbolag eller liknande.
Datasäkerhet
Personliga data hålls på skyddade servrar internt hos Startsteget AB leverantör IT-mästaren. Vi uppmanar dig som användare att inte använda publika datorer, eller på ett oansvarigt sätt hantera personliga data som du delar med oss.
Uppdatera och ändra data
Om du har frågor eller vill kontrollera vilken personliga data som Startsteget AB har om dig eller vill uppdatera och/eller ta bort data så kontaktar du oss på info@startsteget.se
Ändringar i denna policy
Eventuella ändringar i denna webbplatspolicy kommer att publiceras på den här sidan.
Alla som kommer i kontakt med Startsteget AB ska känna sig trygga med att deras personuppgifter är säkra hos oss. Här kan du läsa hur vi hanterar din integritet och din rätt till kontroll över dina personuppgifter. Vi är öppna med vilka uppgifter vi behandlar, och varför. Har du frågor efter att ha läst texten är du välkommen att kontakta oss.
Dataskyddsförordningen fastställer sex grundläggande krav för all behandling av personuppgifter
Startsteget AB ska säkerställa att personuppgifter ska:
Om personuppgifter behandlas för andra ändamål än för de som de samlats in, se punkt 2 ovan, ska Startsteget AB alltid överväga om den nya eller ändrade behandlingen är förenlig med den ursprungliga behandlingen. Startsteget AB ska beakta de faktorer som framgår av dataskyddsförordningen artikel 6 Nr. 4.
Startsteget AB är personuppgiftsansvarig för den behandling som utförs av Startsteget AB i enlighet med denna personuppgiftspolicy.
Startsteget AB kommer endast samla in och behandla personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy samt dataskyddsförordningen (EU 2016/679) och nationell lagstiftning som kompletterar dataskyddsförordningen.
Startsteget AB ska för all behandling av personuppgifter ha stöd av minst en av följande rättsliga grunder:
Startsteget AB samlar in och behandlar personuppgifter som en registrerad lämnar till oss eller som vi samlar in och omfattar följande kategorier av registrerade:
Personer som på uppdrag av uppdragsgivare har insatser inom social omsorg och/eller hälso- och sjukvård inom Startsteget AB verksamheter. Detta omfattar pågående, avslutade och potentiella uppdrag.
De personer som är inskrivna i någon av Startsteget AB friskolor. Detta omfattar pågående, avslutade och potentiella uppdrag.
Uppdragsgivare och kontaktpersoner hos en myndighet som Startsteget AB har ett uppdrag hos. Detta omfattar pågående, avslutade och potentiella uppdrag.
Kunder, anställda, kontaktpersoner, leverantör eller samarbetspartner hos ett företag eller organisation som Startsteget AB har en affärsmässig relation med. Detta omfattar pågående, avslutade och potentiella affärskontakter.
De som väljer att kontakta Startsteget AB i samband med förfrågningar om Startsteget AB, registrera sig för nyhetsbrev, anmäla intresse att bli familjehem och i samband med detta lämnar sina personuppgifter via till exempel e-post, telefon.
De som skickar in ansökningshandlingar till en utlyst tjänst eller lämnar in spontanasökningar.
Startsteget AB samlar in och behandlar personuppgifter utifrån följande ändamål och rättsliga grunder:
Klienter/assistanskunder/patienter
För att förbereda och fullfölja ett uppdrag
För att bedriva vård och omsorg
För att dokumentera våra insatser och behandling
För fakturering och administration
Rättslig grund: För att Startsteget AB ska kunna fullgöra en Rättslig förpliktelse (ex: Socialtjänstlag, Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, Hälso- och sjukvårdslag)
Elever
Rättslig grund: För att Startsteget ska kunna fullgöra ett Allmänt intresse (skollagen) samt att föra skolhälsovårdsjournal (Rättslig förpliktelse)
Myndighetskontakter
Rättslig grund: Startsteget AB berättigade intresse, Intresseavvägning
Affärskontakter (enskild firma)
Rättslig grund: För att Startsteget AB ska kunna fullgöra Avtal
Affärskontakter (juridisk person)
Rättslig grund: Startsteget AB berättigade intresse, Intresseavvägning
Personer som kontaktar Startsteget AB
Rättslig grund: Startsteget AB berättigade intresse, Intresseavvägning
Personer som anmäler sig för nyhetsbrev
För att skicka information och nyhetsbrev som du registrerat dig för
Rättslig grund: För att Startsteget AB ska kunna skicka nyhetsbrev, Samtycke
Arbetssökande
Rättslig grund: Startsteget AB och tredje parts berättigade intresse, Intresseavvägning samt uppfylla reglerna enligt diskrimineringslagen, Rättslig förpliktelse.
Personuppgifter som behandlas utifrån uppdrag (även potentiella) inom socialtjänst lämnas ut till uppdragsgivare enligt lagkrav och avtal.
Personuppgifter inom övriga kategorier lämnas endast ut till andra mottagare när det följer av lagkrav, annan författning eller myndighetsbeslut.
Personuppgifter behandlas av personuppgiftsbiträden som tillhandahåller tjänster inom IT (drift, tjänster, support, lagring) och som Startsteget AB har tecknat personbiträdesavtal med.
Överföring till tredje land
Startsteget AB behandlar personuppgifterna inom EU och EES. I de fall som Startsteget AB kan komma att behandla personuppgifter i tredje land kommer nödvändiga åtgärder vidtas för att säkerställa att behandlingen sker i enlighet med kraven enligt dataskyddsförordningen.
Dina personuppgifter sparas bara så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen med behandlingen, eller så länge som vi måste spara dem enligt lag (rättslig förpliktelse). Därefter raderas dina uppgifter på ett säkert sätt, så att de inte längre kan återskapas.
Nedan följer exempel på hur länge personuppgifter bevaras:
Klienter/assistanskunder: Personakter i 2 år från sista anteckningsdag efter klient/kund blivit utskriven.
Patienter: Patientjournaler i 10 år från sista anteckningsdag efter patient blivit utskriven.
Elever: Betyg och betygshandlingar i 10 år efter eleven slutat skolan.
Myndighetskontakter: Så länge det finns ett uppdrag eller avtal och därefter så länge som det behövs för uppföljning, utvärdering och rättsliga anspråk.
Affärskontakter: Så länge det finns ett aktivt affärsförhållande eller avtal och därefter så länge som det behövs för uppföljning, utvärdering och rättsliga anspråk.
Intressenter: 1 år från det den som kontaktat Startsteget AB fått den hjälp som efterfrågats.
Arbetssökande: Om rekryteringsprocessen avslutas och du inte blir erbjuden tjänsten, gallrar vi dina uppgifter eller ber om ditt samtycke för att få fortsätta bevara dina personuppgifter för framtida rekryteringsprocesser. Uppgifter sparas i 2 år efter tjänsten tillsattes enligt krav i diskrimineringslagen om du tagits ut till arbetsintervju eller erbjuds tjänsten.
Vi vidtar åtgärder för att skydda dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, dataskyddslagen samt etablerade riktlinjer för informationssäkerhet. Detta innebär att vi har rutiner och regler kring dataskydd, till exempel att vi skickar dina uppgifter på ett säkert sätt och säkrar att endast behörig personal har tillgång till de uppgifter de behöver för att utföra sitt arbete. Vi loggar dessutom händelser i våra IT-system.
Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig och få information om behandling av dina personuppgifter genom att skriftligt begära ett så kallat registerutdrag från oss. Registerutdraget ska vara undertecknat av dig för att vi ska kunna behandla din förfrågan.
Vi kan, med hänvisning till dataskyddsförordningen, inte lämna ut personuppgifter om det kan komma att inverka menligt på andras rättigheter och friheter.
Begäran om tillgång till personuppgifter som behandlas (registerutdrag)
Du har rätt att, utan onödigt dröjsmål, få felaktiga och/eller ofullständiga personuppgifter som vi behandlar om dig rättade.
Rätt att bli raderad
Du har rätt att få dina personuppgifter raderade om:
Vi är inte skyldiga att radera personuppgifterna i din begäran om behandlingen är nödvändig för att till exempel uppfylla en rättslig förpliktelse eller om det finns avtalsförhållande där vi ska kunna göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till begränsning
Du har rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas under vissa förutsättningar, till exempel om du bestrider personuppgifternas korrekthet så kan du begära att behandlingen av relevanta personuppgifter begränsas under den tid som vi kontrollerar om personuppgifterna är korrekta.
Du har rätt att överföra personuppgifter som du lämnat till oss till annan personuppgiftsansvarig om behandlingen stöds på de rättsliga grunderna avtal eller samtycke och om det är tekniskt möjligt. Rätten gäller endast för de personuppgifter som du själv har lämnat.
Du har rätt att, när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter som grundar sig på till exempel ett berättigat intresse (efter en intresseavvägning), inbegripen profilering som grundar sig på ett berättigat intresse, (direkt marknadsföring). Om du invänder mot sådan behandling får vi inte längre behandla dina personuppgifter för det relevanta syftet om vi inte kan visa på tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller att behandlingen sker för att fastställa, utöva eller försvara ett rättsligt anspråk.
Din invändning prövas av oss i det enskilda fallet. I vissa fall kan vi inte radera uppgifter, eller begränsa behandlingen av dessa, detta t.ex. på grund av att uppgifterna behöver sparas för avtalsförhållandet eller för att följa tillämplig lagstiftning.
När personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter som rör dig. Om du motsätter dig behandling av personuppgifter för direktmarknadsändamål ska vi upphöra med den behandlingen.
Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter som vi utför strider mot tillämplig dataskyddslagstiftning eller att dina rättigheter inte respekteras av oss kan du kontakta oss (se kontaktuppgifter nedan) eller vända dig till Datainspektionen (datainspektionen@datainspektionen.se) som är tillsynsmyndighet.
Dataskyddsombud:
Gabriel Yakoub
Begäran om rättning, radering eller utdrag av personuppgifter